Kadro ve Tekerlek Göbeği Montaj Mesafesi Standartları

Bisiklet mekaniğindeki standartlar üzerine yazdığım yazılara devam ediyorum. Bu yazımda kadro ve tekerlek göbeği montaj mesafesi standartlarına, pratikte en sık karşıma çıkan sistemlerden örnekler vererek değineceğim. Vites sistemiyle organik bağından dolayı örnekler arka göbek üzerine olacaktır. İlk olarak eski tip dağ bisikletlerinden bir örnekle başlayalım:



Bu bisikletler genelde (vidalı ruble olarak) 6 viteslidir ve arka göbek montaj mesafesi 126mm'dir. Kullanıcılar bu kadrolardaki vites sayısını arttırmak amaçlı servisler vasıtasıyla kadroya genişletme işlemleri yaptırarak 135mm montaj mesafesi olan göbeklere uygun hale getirebiliyorlar.

Dağ bisikleti kategorisinden devam edelim.

Günümüzün yaygın dağ-hibrit bisikletlerinin arka göbek montaj mesafesi genelde 135mm'dir ve 6 vitesten 12 vitese kadar kullanımlar mevcuttur. Tabii burada göbeğin hangi sistem için üretildiği; yani üretici verileri çok önemlidir.

Yol kadrolarından bahsedecek olursak:


Günümüzün yaygın yol kadrolarının arka göbek montaj mesafesi genelde 130mm'dir ve 7 vitesten 12 vitese kadar kullanımlar mevcuttur. ''Klasik'' olarak bilinen eski tip yol bisikletlerinde ise tıpkı eski tip dağ bisikletlerinde olduğu gibi 126mm montaj mesafesinde 6 vites kullanımı, ayrıca 120mm montaj mesafesinde 5 vites kullanımı mevcuttur.

Açık tekerlek montaj bölgesinden(open dropout) sokma mil teknolojisine geçip örnek verecek olursak:


Yukarıda gördüğünüz 142mm montaj mesafesi, sokma mil uyumlu bir kadroya aittir. Bu mesafe 9 vitesten başlayıp 12 vitese kadar kullanılır. Arka göbeklerde montaj mesafesi 148mm olduğunda göbeği tanımlamak için ''boost(yükseltilmiş)'' ifadesi kullanılır.

Ön Göbekler

Open dropout sistemlerde ön göbekler 100mm montaj mesafesine sahiptir. Sokma mil sistemlerde ise pratikte daha çok 100mm ve 110mm montaj mesafesine sahip sistemler görüyorum.

Mil Çapları

Open dropout sistemlerde arka göbek milleri 10mm, ön göbek milleri ise 9mm çapındadır. Sokma mil sistemine geldiğimizde arka göbeklerin mil çapları 12mm'dir. Ön göbeklerde ise 12mm, 15mm ve 20mm çapında miller mevcuttur. 20mm çapındaki mil 110mm montaj mesafesinde kullanılır.

Adaptörler

Bazı firmalar bazı göbeklerle birlikte, göbeklerin montaj mesafesini ve mil çapı uyumluluğunu değiştirebilecek kolay montajlı adaptörler de üretmektedir.  

Önemli Not (1):

Verdiğim ölçüler, bisiklet endüstrisinde üretilmiş yegane ölçüler değildir. Bisiklet tarzlarındaki çeşitlilik arttıkça standartlar da artıyor fakat hepsini sunmanın kullanıcıda kafa karışıklığı yaratacağını düşündüğüm için daha çok, bir servis görevlisi olarak vites sistemi veya jant seti değişimlerinde kullanıcılara sıkça açıklamasını yaptığım sistemlerden bahsettim.

Önemli Not (2):

Verdiğim bilgiler, her sistemin temel tasarım amacı ışığındadır. Montaj mesafesi ve vites sistemi uyumlulukları, göbek flanş mesafesi tasarımına, vites oran genişliğine, kaset sistemlerde flibber tasarımına ve hatta aynakol dişli tasarımlarına göre değişiklikler gösterebilir. 

Okuduğunuz için teşekkürler.

Yorumlar