Jant Tel Başlarının(Nipellerin) Sıkma Yönü

Akort ayarını veya jant teli değiştirmeyi anlatan yerli kaynakların çoğu, nipellerin saat yönünün tersine doğru sıkıldığını ve böylece jant teli tansiyonunun arttırıldığını telkin ediyor. Böyle bir açıklama sanki sistemde ters diş durumu varmış gibi bir algı yaratıyor. Belki de kaynağı üretenler, gerçekten bir ters diş durumu olduğunu düşünüyorlar. Biz bu yazımızda, bu bilgilendirmenin yanlışlığını ve yanlışlığın nereden kaynaklandığını kısa ve öz bir şekilde anlatacağız.


Kırılan bir jant telinin yerine yenisini taktığımızı ve tıpkı görseldeki gibi jant çemberinin dışından, nipelin arkasından, düz tornavidayla nipeli jant teline monte ettiğimizi ve tele tansiyon kazandırmak amaçlı boşluğunu aldığımızı düşünelim. Bu amacı gerçekleştirmek için yapmamız gereken şey nipeli saat yönünde çevirmektir. Montaj yönü ise çoğu sistemde olduğu gibi sıkma yönüdür. Yani nipeller saat yönünde sıkılır ve böylece jant telinin tansiyonu arttırılır.


Şimdi ise yukarıdaki görseli inceleyerek yazının başında bahsettiğimiz yanlış bilgilendirmenin temeline inelim. Tıpkı görseldeki gibi jant çemberinin iç tarafına(yani nipelin ön kısmına) yönelmiş bir bakışımız varsa nipel sıkılırken akort anahtarı bizim bakış açımıza göre saat yönünün tersine dönüyordur fakat bu, ''Nipeller saat yönünün tersine doğru sıkılır.'' demek değildir; çünkü bu durum tamamen bizim bakış açımızdan kaynaklanmaktadır. Aksi halde yukarıda da belirttiğimiz gibi sistemde ters diş durumu varmış gibi bir algı oluşur. Ayrıca bu yanlışlık, çalışan kişiyi ezber yoluna sürükler ve oryantasyon dediğimiz, kişinin bakış açısı ne olursa olsun kendini jant çemberinin dışından nipelin (ya da ters diş durumu olmayan herhangi bir sistemde vidanın) arka kısmına bakıyormuş gibi tahayyül edebilme yeteneğini köreltir. Okuduğunuz için teşekkür ederiz.

Yorumlar